3 věci, které musí obsahovat obchodní podmínky

obchodni podminky
Každý správný podnikatel ví, že obchodní podmínky jsou základem pro nastavení vztahu se zákazníky. Přinášíme vám shrnutí tří nejdůležitějších bodů, které by měly obsahovat.

Obchodní podmínky jsou smlouvou definující podnikatelovy vztahy se zákazníkem. Jedná se o dokument pro podnikatele zcela zásadní, ovšem i přesto ho řada z nich podceňuje a pak se musí vypořádávat nejen s reklamacemi a vracením zboží, ale třeba i s Českou obchodní inspekcí.

Co by tedy obchodní podmínky měly obsahovat?

Zde jsou 3 věci, které musí obsahovat každé obchodní podmínky.

1. Odstoupení od smlouvy

Zákon ukládá, že zákazník musí být informován o svém právu od smlouvy odstoupit a o způsobu, jak to lze provést. V případě, že máte e-shop, musí vaše obchodní podmínky obsahovat přímo jeho právo odstoupit do 14 dnů ode dne převzetí daného zboží.

Pokud zákazníka o tomto nepoučíte, potom bude moct zákazník od smlouvy odstoupit ze zákona až do 1 roku a 14 dnů. Navíc je možné, že budete muset zboží vzít zpět a zákazníkovi vrátit peníze, což pochopitelně pro vaše cash-flow může být velice nepříjemná záležitost.

2. Jak reklamovat v případě vady

Musíte svého zákazníka seznámit se způsobem, jak postupovat, pokud bude mít vaše zboží nějakou vadu. Hodí se zahrnout do obchodních podmínek reklamační řád nebo na něj odkázat, pokud ho budete chtít mít zpracovaný v samostatném dokumentu – to se může hodit třeba v případě, že vlastníte nejen kamenný obchod, ale také e-shop. V neposlední řadě byste také měli informovat a detailně popsat záruku, kterou poskytujete.

Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa

Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.

3. Nakládání s osobními údaji

Samozřejmou nutností je také sdělení zákazníkovi, jak budou jeho osobní údaje, které vám poskytne, zpracovány, jak budou uchovávány a popř. také postup, jak může zákazník uplatnit právo na jejich výmaz. Zákony stanovují mnoho požadavků na rozsah informací, které jste povinen v tomto ohledu zákazníkovi sdělit, zejména pak nařízení GDPR.


Jako prodejce tak musíte svoje zákazníky informovat o tom, že budete jeho údaje předávat dalším subjektům (pokud jste např. pouze zprostředkovatel), a opatřit si k tomu jeho souhlas. Pokud používáte pro svoje podnikání cookies, opět to s sebou nese povinnost zákazníky, resp. návštěvníky vašeho webu, informovat všem dobře známou ikonou „Tento web používá soubory cookies…“, navíc doplněnou o odkaz, kde lze nalézt více informací.

Co se naopak v obchodních podmínkách nikdy nesmí objevit?

Rozhodně nemůžete do obchodních podmínek uvést vyloučení práva vašich zákazníků (spotřebitelů) z vadného plnění. Dále by vaše obchodní podmínky neměly obsahovat vaši možnost nechat si zákazníkem již zaplacenou kupní cenu v případě jeho odstoupení nebo např. povinnost zaplatit smluvní pokutu, pokud zákazník od smlouvy odstoupí.

Náš tip

K čemu investovat do obchodních podmínek, když je stejně nikdo nečte?

Obchodní podmínky tu nejsou jenom proto, že to po vás chce zákon ve vztahu k vašim zákazníkům – spotřebitelům, ale jsou také vaší právní zárukou. I když musíte dbát na to, abyste své zákazníky nezkrátili na jejich zákonných právech, v rámci zákonných mezí můžete podmínky uzpůsobit vašim potřebám.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se