4 tipy pro zdravý chod vaší firmy

Asi každý podnikatel si přeje být úspěšný a vybudovat firmu, které se bude dařit. Jak na to, aby vaše firma stále rostla a byla úspěšná? Dozvíte se v tomto článku.

Každá firma je v podstatě jeden funkční organismus, kde vedení společnosti představuje mozek, firemní procesy trup a zaměstnanci končetiny. Jedno bez druhého se zkrátka neobejde. Bude-li jedno z toho fungovat špatně, ať už půjde o nevhodně zacílený podnikatelský plán, nesprávné nastavení firemních procesů či nedostatečně kvalitně ošetřené vztahy se zaměstnanci, tento firemní organismus začne pozvolna churavět, až zkolabuje úplně. Zde je proto několik základních tipů, jak podnikat, aby váš byznys mohl dál růst a plodit zralé ovoce.

1. Ochraňte duševní vlastnictví vaší firmy

Duševním vlastnictvím jsou, ve zkratce řečeno, vaše práva k tomu, co vaše společnost v rámci své činnosti vytvoří, co je nějakým způsobem nové, originální, popř. co splňuje další podmínky stanovené příslušnými právními předpisy. Může jít např. o inovativní postup, zlepšovací vynález či třeba unikátní softwarové řešení.

V praxi ale ochraně podléhají i daleko „obyčejnější“ věci, jako je název společnosti, logo, slogan a další. Pokud jste jejich autory vy, tzn. ne nějaká externí marketingová firma, může vám za určitých okolností náležet ochrana přímo ze zákona v rámci práva autorského. Jistější však bývá situace, kdy na takovouto ochranu máte takříkajíc nějaký papír v ruce – a právě toto vám umožní registrovaná ochranná známka. Je-li vaše ochranná známka zapsaná v registru u Úřadu průmyslového vlastnictví, máte proti případnému narušiteli celou řadu práv a nároků, které můžete požadovat.

2. Myslete na zajištění provozuschopnosti při nečekaných událostech

V podnikání jsou takové věci, které ze své strany do určité míry ovlivnit můžete, ale i takové, u kterých to dost dobře není možné. Že se někdo rozhodne vykrást vaši provozovnu například ovlivnit nemůžete. Stejně tak, přijde-li třeba přírodní katastrofa (povodeň, tornádo…). Případným negativním následkům těchto událostí pro váš provoz však můžete do určité míry předejít sjednáním vhodného pojištění firemního majetku, díky kterému vám takový výpadek může být pojišťovnou náležitě kompenzován.

Může se také stát, že při provádění zakázky způsobíte zákazníkovi nějakou škodu, popř. ji způsobí některý váš zaměstnanec. Tuto škodu budete následně povinni danému zákazníkovi nahradit z vlastních prostředků, nemáte-li pro takové případy zřízené pojištění odpovědnosti. Mít vhodně nastavené pojištění pro různé typy nečekaných událostí tak rozhodně není k zahození.

3. Smlouva vypracovaná od právníka je základ

Pokud si z internetu stáhnete vzory, riskujete, že kvůli svojí přílišné obecnosti nebudou odpovídat vašemu nastavení podnikání, a tím pádem vám mohou nadělat více škody než užitku. Nejde ani tak o samotné formulářové smlouvy, jako spíš o obchodní podmínky – nebudou-li obsahovat všechny potřebné zákonem požadované náležitosti, hrozí vám nepříjemná kontrola České obchodní inspekce a citelné sankce.

Potřeba právní pomoci odborníka je pak o to větší, půjde-li o sepis smluv o spolupráci mezi obchodními partnery, smluv o zprostředkování obchodu a dalších specializovaných obchodních smluv. Tyto se nevyplatí podceňovat, jelikož případné chyby vás pak mohou stát mnoho peněz a jiných problémů.

4. Vymáhejte své pohledávky důsledně

Kamenem úrazu mnohých podnikatelů je, že nemají nastavený vnitřní systém na hlídání pohledávek a jejich splatností. Často tak dochází k jejich promlčení a vy jako věřitel už se svých peněz po dlužníkovi nedomůžete, protože po uplynutí promlčecí lhůty dlužník přestane být povinen vám daný dluh splatit.

(Ne)správné a (ne)včasné vymáhání pohledávek má také vliv na vaše cash flow a samozřejmě se projeví i ve vašem účetnictví, jehož výstupy jste povinni pravidelně zveřejňovat v obchodním rejstříku. Potenciálním obchodním partnerům to vyšle jasný vzkaz, že se o svoje peníze neumíte starat a spolupracovat s vámi nezačnou.

Jak si tedy udržet zdravou firmu?

Jednoduše řečeno, mějte odborně připravenou smluvní dokumentaci, vymáhejte důsledně a včas své pohledávky, snažte se myslet i na nečekané a chraňte svoje výrobky i značku pokud možno všemi dostupnými právními prostředky. Aspektů zdravého fungování společnosti je ale mnohem víc – pokud si nejste jistí, zda váš firemní organismus nepostihla nějaká „zhoubná choroba“, zkuste si udělat malý test na našich stránkách, nic vás nebude stát a hned zjistíte, jak na tom jste.

Náš tip: Co se zaměstnancem, který vám jen a jen škodí?

Máte pod sebou zaměstnance, který vám neustále hází klacky pod nohy, neplní svoje povinnosti a přidělává vám akorát vrásky? Nenechte to jen tak – zaměstnanec je sice považován za slabší stranu, to ale neznamená, že si vůči vám jako zaměstnavateli může dovolit všechno.

Jako nejmírnější prostředek můžete použít pokárání či výtku v přátelském duchu. Nezlepší-li se situace, pohrozte mu sáhnutím na odměny. Není-li ani toto dostatečnou motivací pro zlepšení jeho chování a řádné plnění jeho pracovních povinností, je na čase přistoupit k vytýkacím dopisům a poté v krajním případě k následné výpovědi.

Podnikáte a nejste si jistí, zda máte vše správně nastavené? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se