Na předních příčkách kamenů úrazů e-shopů se bezpochyby objevují obchodní podmínky. Informace na e-shopech jsou často zastaralé, nekompletní nebo neaktualizované. To nejlepší, co pro svůj nový web můžete udělat je nechat si nastavit obchodní podmínky specialisty.
Proč jsou tak důležité?
K hladkému průběhu každého obchodu patří jasnost a nepochybnost v otázce vzájemných práv a povinností stran smlouvy. Jejich sestavením a zveřejněním se plní povinnost mít na webu náležitosti kupní smlouvy, kterou prodávající se zákazníkem uzavírá, a vyjasňuje tím i podmínky reklamace.
E-shopy, které obchodním podmínkám nevěnují dostatek času a nemají je v pořádku, se vystavují možnosti obdržení pokuty od České obchodní inspekce. Výše sankce se pak dle závažnosti pohybuje od tisíců až po miliony.
Co je tedy nezbytné?
V rámci obchodních podmínek e-shopu nesmí chybět:
-
- název společnosti/jméno živnostníka, sídlo, IČ, informace o zapsání v obchodním rejstříku
- informace o kupujícím jako koncovém spotřebiteli
- co se rozumí okamžikem uzavření smlouvy
- způsoby dodání zboží a kdo nese případnou odpovědnost za poškození při přepravě
- vyjasnění možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů
- poučení o reklamaci: jak postupovat, kdo hradí náklady spojené s vrácením, jaké jsou lhůty
- informace o ochraně osobních údajů
Kam je umístit?
Prodávající musí na svých stránkách potřebné informace předložit ještě před tím, než kupující finálně potvrdí koupi. Z toho plyne, že zákazník musí mít k obchodním podmínkám snadný přístup – když se k nim nedostane, je to špatně. Obvykle jsou proto obchodní podmínky součástí samostatné podstránky, kde si je uživatel může přečíst. A při samotném nákupu je už jen odsouhlasí.
Nehrozí vám problém s vašimi dodavateli? Máte vztahy nastaveny správně a hlavně písemně? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa
Zapomeňte na kopírování
V dnešní době o nutnosti zveřejnění obchodních podmínek už mnozí ví, nicméně to řeší tak, že si je najdou u své konkurence nebo podobného e-shopu a jednoduše je zkopírují. Eventuálně využijí vzory nebo předlohu z internetu. Zde bychom vás rádi upozornili na velkou opatrnost a nutnost správného, profesionálního a zákonného nastavení. Například od roku 2016 přibyla nová povinnost – zákazníci musí vědět o možnosti mimosoudního řešení sporů pod záštitou ČOI nebo přes internetovou platformu ODR. A takových novinek je čím dál víc.
Chcete mít jistotu? Poraďte se s odborníky
Pokud máme podnikajícím klientům doporučit něco, co jim pomůže si hned na prvních 100 metrech podnikatelské dráhy nevylámat zuby, je to rada, aby si nechali nastavit obchodní podmínky odborníky. Bude to sice investice, ale v konečném důsledku může ušetřit mnohem větší částky, které by mohly představovat pokuty a sankce.
Náš tip
Proč se vyplatí mít dobře nastavené obchodní podmínky?
Snad každý e-shop bojuje se zákazníky, kteří si svoje zásilky na poště nevyzvednou. Ty se pak vrací zpátky a vám z toho vznikají akorát náklady. Uveďte ve vašich obchodních podmínkách jasně, že prodejce zboží dodá a zákazník ho převezme a jaké sankce hrozí za nesplnění – zvýší to vaše šance na vymožení náhrady škody.