Investor jako vzpruha pro vaše podnikání

Podnikáte a zjistili jste, že financovat vše z vlastní kapsy už není reálné? Zkoušeli jste banku, ale ta vám nepůjčí? V takovou chvíli by mohl pomoci dobrý investor. Jenže kde ho najít a co všechno k tomu budete potřebovat? Pokud vás to zajímá, vše se dočtete v našem článku.

Staré známé úsloví praví: „Podnikání je drahý špás.“. A v zásadě je to skutečně pravda. Mnoho podnikatelů při rozjezdu svého byznysu v určitém bodě zjistí, že sami už ho z vlastní kapsy zkrátka neutáhnou a jejich firma už se sama také nezaplatí. Přesně v takových chvílích byste měli začít uvažovat o vstupu investora. Jenže kde ho najít?

Zkuste banku – velké naděje si však nedělejte

Pokud v osobním životě potřebujete peníze, jdete do banky pro spotřebitelský úvěr a modlíte se, abyste splnili všechny podmínky pro poskytnutí co nejnižšího úroku. Pokud jste podnikatel a jdete do banky žádat o podnikatelský úvěr, modlíte se spíš za to, aby se s vámi začala o konkrétních podmínkách vůbec bavit.

Aby vám banka poskytla peníze na podnikání, bude se vás ptát na mnoho věcí, zejména bude chtít znát váš cíl podnikání a podnikatelský plán, jehož pomocí ho chcete dosáhnout, vaše dosavadní ekonomické výsledky a schopnost řešit rizika. A mnohé další. Bohužel však i když jí toto vše dodáte, aby si mohla udělat své vlastní analýzy, tak záruku toho, že vám úvěr nakonec poskytne, stejně nemáte. A navíc vypracování těchto analýz budete hradit vy, i když od ní odejdete s prázdnou. Ačkoli toto nemusí platit nutně u všech bank, i tak je potřeba se na tento postup dopředu psychicky připravit.

Vstupte na burzu

Burza není jen pro velké hráče. Existují různé druhy, regulované i neregulované – malí a střední podnikatelé tedy nemusí hned na Burzu cenných papírů v Praze, ale mohou vstoupit na nějakou neregulovanou menší burzu. Výhodou vstupu na burzu je bezpochyby skutečnost, že vás to zviditelní a nemusíte se bát, že by si vás vůbec žádný investor nevšiml. Je to tedy celkem dobrá reklama.

Musíte ale počítat s tím, že bude potřeba, abyste vystoupili ze stínů. To znamená pravidelně zveřejňovat veškeré události, které se nějakým způsobem mohou dotknout společnosti jako takové či její hodnoty. Nevýhodné je to proto, že toho vaše konkurence může využít.
[porto_block label=”” name=”popup-inline-ochranafirmy”]

Vyhledejte profi investory

Investorů, kteří se investování do podnikatelských projektů věnují dlouhodobě, existuje několik typů. Vždy tak bude záležet ponejvíc na vás, zda hledáte někoho, kdo se bude chtít aktivně zapojit do řízení vaší společnosti, nebo někoho, kdo bude sledovat zpravidla pouze vaše číselné výsledky a samotné řízení a vaše obchodní jednání ho spíše zajímat nebudou. V obou případech však po vás takový investor bude chtít na oplátku určitý obchodní podíl. Jeho velikost už bude záležet na vašem vzájemném vyjednávání o podobě smlouvy o jeho vstupu do společnosti.

Aby však vůbec nějaká taková smlouva s investorem byla uzavřena, je třeba ho nejdříve s vaším podnikatelským nápadem oslovit, a hlavně také zaujmout. K tomuto účelu slouží tzv. pitch deck – jde v podstatě o stručnou prezentaci s výstižným představením vašeho byznys plánu. Tato prezentace by v ideálním případě měla během 2-4 minut říct, že existuje nějaký problém, na který vy máte efektivní řešení, za jak dlouho je podle vás váš projekt realizovatelný, co (kolik) od investora chcete, a proč by se mu to mělo vyplatit.

Následné vyjednávání s těmito typy investorů není zrovna nejsnadnější, nutné je zejména ukázat z vaší strany jistou míru sebevědomí (nikoli však egoismu), profesionality, vlastní vize, vnímání reality a schopnost přijmout investorovy nápady a možnosti řešení. A hlavně nesmíte zapomenout na jednu věc – vy potřebujete jeho, ne on vás.

Kde tedy hledat investora?

  • V bance – prostřednictvím podnikatelského úvěru
  • Prostřednictvím regulované či neregulované burzy
  • Profesionální investoři – Czech Business Angel Association, Credo Ventures, J&T Ventures
  • Crowdfunding – Fundlift, HitHit, Zonky, Donio

Tip: Běžní smrtelníci také zmůžou ledacos

Pokud nechcete o úvěr škemrat u banky, pouštět se na burzu ani vyhledávat profesionálního investora, můžete zkusit obrátit se na tzv. crowdfundingové platformy. Ty fungují na principu online sběru různého množství kapitálu od většího počtu různých lidí výměnou za určitý podíl, dluhopisy či konvertibilní investiční certifikáty. Příkladem může být Fundlift, HitHit či eventuálně Zonky. Ani zde se ovšem prezentaci svého byznysového modelu nevyhnete – investovat naslepo se totiž jen tak někomu zaručeně nechce.

Podnikáte a potřebujete právní zázemí? Kontaktujte nás!

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se