Jak správně ochránit informace v obchodním styku a know-how?

jak ochranit know how
V dnešní době je náročné pro firmy ochránit své know-how před konkurencí. Jak toho docílit a na co si firmy musí dát pozor?

Know-how a jiné informace tvořící obchodní tajemství jsou základním kamenem podnikání – dávají totiž podnikatelům výhodu oproti jejich konkurenci. Proto je na místě tyto informace dostatečně a vhodně chránit, aby nebyly zveřejněny a nemohly být touto konkurencí použity. Jak na to?

Ochrana podle českého práva

Co se myslí obchodním tajemstvím, to říká občanský zákoník – znaky, které uvádí, musí být splněny všechny. Zejména je třeba, aby byl v zabezpečování jeho ochrany podnikatel aktivní. To znamená, že by měl vědět, co přesně tvoří obchodní tajemství jeho firmy, a být důkladně obeznámen s postupy, kterými je chráněno.

Pokud podnikatel vše výše uvedené splní, pak ho bude české právo chránit v rámci nekalosoutěžního jednání podle občanského zákoníku a v rámci zákona o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví a ochraně obchodního tajemství. V určitých případech je dokonce možné podat trestní oznámení.

U nekalosoutěžního jednání má poškozený podnikatel relativně široký rozsah opatření a možností kompenzace, než by tomu bylo u nároků vyplývajících z „běžného“ způsobení škody. Co je ale hlavní, postačí pouze možnost, že ke škodě může dojít, nemusí se přímo stát – toto je výhodné převážně proto, že vznik škody v takovýchto případech není vždy lehké prokázat, jelikož jí může být např. i poškozená reputace nebo narušení důvěry u zákazníků.

Druhý jmenovaný zákon zase poskytuje tu výhodu, že domáhá-li se podnikatel skrze něj ochrany, nemusí vždy nutně prokazovat to, že porušení obchodního tajemství bylo úmyslné – tzn. dá se bránit i proti porušení z nedbalosti. Navíc je v tomto případě možné domáhat se zadostiučinění.

Co tedy můžu dělat?

V prvé řadě si nejdřív sedněte a ujasněte, jaké informace tvoří vaše obchodní tajemství. Ideální bude si tento souhrn někam sepsat – tato listina totiž pak v případném sporu bude velice cenným důkazem, a kromě toho tím naplníte určitelnost jako jeden ze znaků obchodního tajemství, což je podmínkou pro poskytnutí zákonné ochrany.

Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa

Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.

Nechte si obchodní tajemství ocenit a jako nehmotný majetek ho zahrňte do celkového majetku firmy. Nezapomeňte také na vhodné nastavení pracovních smluv (např. konkurenční doložky) a vnitřních předpisů, zejména co se využívání firemních IT zařízení (nejen) k osobním účelům týče.

Ujistěte se, že k vašemu know-how a ostatním informacím tvořícím obchodní tajemství má přístup jen omezený počet klíčových pracovníků a společníků, u kterých budete mít zajištěnou jejich odpovědnost za případný únik. Myslete i na nastavení procesu kontroly nakládání s utajovanými informacemi, ovšem pozor na existenci relativně přísných pravidel ochrany soukromí.

V běžném obchodním styku používejte smlouvy o ochraně informací, deklarace důvěrnosti apod. (NDA). V takových dohodách můžete stanovit smluvní pokutu v takové výši, která bude působit jako dostatečný strašák proti vynesení předmětného tajemství z firmy ven.

Pozor! Ne všechny informace můžete utajit

Hodí se upozornit, že ochrana poskytovaná zákonem se nevztahuje na úplně všechny skutečnosti a informace, které by si podnikatel mohl přát nikde nešířit. Například jsou tu určité informace, které se ze zákona naopak zveřejňovat musí, např. některé povinné údaje zapisované do obchodního rejstříku, a pokud podnikatel těchto zákonných povinností nedbá, vystavuje se riziku vysokých pokut.

Náš tip

Chybně adresovaným emailem si můžete pěkně zavařit!

Mezi nejčastější příčiny úniku firemních dat z nedbalosti patří chybně napsaná emailová adresa.

Je to pochopitelné – každý den se na vás valí desítky emailů, na které musíte, pokud možno co nejrychleji, odpovědět a vy nevíte, kam dřív skočit. V takové situaci se chybička zkrátka vloudit může. Nicméně pokud vám takto „uteče“ nějaká informace tvořící obchodní tajemství, riskujete ztrátu obchodní výhody nad konkurencí, důvěry svých zákazníků nebo obchodních partnerů a mnoho dalšího.

Raději si proto se zadáváním emailové adresy dejte načas a do všech emailů vkládejte disclaimer.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se