Soutěže pořádané na internetu jsou v dnešní době poměrně dost rozšířené. Je to vcelku logické – k internetu má dnes přístup prakticky skoro každý, takže potenciálních soutěžitelů, díky kterým se může zvýšit povědomí o značce a tím i zisky, se najde spousta. Problém tkví ale v tom, jak to udělat, aby pořadatel neporušoval zákon.
Ujasněte si cíl
Nejdřív ze všeho, ještě než nějakou soutěž vůbec začnete pořádat, je třeba si postavit najisto, proč ji vlastně pořádáte a s jakým záměrem. To je totiž to, od čeho je pak třeba se odpíchnout při volbě celkové podoby soutěže.
Podoba soutěže se totiž může lišit v závislosti na tom, zda jako pořadatel potřebujete spíš rozšířit databázi emailových kontaktů, zvýšit propagaci stávajícího či nového zboží, získat nové zákazníky nebo návštěvníky vašich webových stránek.
Soutěž musí být lákavá
Primární u soutěže je namotivovat soutěžitele k účasti výhrou, a to takovou, kterou se výherci budou moci ostatním ve svém okolí pochlubit. Proto je nesmírně důležité dát si na její vymyšlení čas a věnovat tomu patřičnou snahu. Myslete také na to, že výhra by měla souviset s vaším obchodním zaměřením.
V neposlední řadě by celý postup soutěže neměl být nějakou složitou, nesrozumitelnou a zdlouhavou cestou s mnoha dílčími kroky. To by pak všechny potenciální soutěžitele mohlo hned odradit a vašemu podnikání přinést spíš negativní reklamu.
Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa
Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.
Pravidla soutěže
Nutnost mít vytvořená pravidla a podmínky soutěže je zákonným požadavkem, proto se na ně nesmí zapomínat. Pokud porušíte zákon tím, že je mít nebudete, riskujete značný (nejen finanční) postih. V pravidlech si vyhraďte právo kdykoli soutěž ukončit, uveďte přesný postup soutěže a myslete na zabudování souhlasu soutěžících se zpracováním osobních údajů.
Ačkoli se dá vyhledat spousta vzorů, přesto se vyplatí nechat si podmínky soutěže vyhotovit od specialisty. Přece jenom zákonných požadavků postupně přibývá a pořád se mění. Vynaložené náklady na právní službu se v porovnání s hrozícími sankcemi určitě vyplatí.
Využijte všechny propagační kanály
Už jste soutěž spustili? Tady ale vaše práce nekončí. Myslete na to, že soutěž musí mít nějaký marketingový efekt – potřebujete přece, aby vyvolala zájem. To znamená, že byste měli povědomí o ní neustále rozšiřovat a připomínat ji. Využijte k tomu veškeré dostupné prostředky, které máte k dispozici. Máte-li webové stránky a sociální sítě, oznamte konání soutěže na obou, a pokud možno nějakým atraktivním způsobem.
Zákazníci se při pohybu na trhu řídí jedním nepsaným pravidlem: „Čím víc transparentní, tím víc důvěryhodný.“. U soutěže pořádané na internetu to platí dvojnásob. Nesmí zde vzniknout prostor pro jakékoli pochybnosti. Fair play je v této oblasti naprostý základ, a kdo se jí nehodlá řídit, pak pro něj tento druh marketingu není tím pravým ořechovým.
Náš tip:
Na velikosti… ZÁLEŽÍ
Vymysleli jste pro výhru vaší soutěže lákavou cenu? Pak myslete na to, že z výher, které převýší částku 10.000 Kč, by měl jejich výherce odvést 15% daň. Pokud se vám tedy stane, že vaše výhra tuto hranici přesáhne, nezapomeňte o tom soutěžící informovat v podmínkách soutěže, aby pak nebyli nepříjemně překvapení a nezanevřeli na vás. Nebo ještě lépe – raději si hlídejte, aby vaše výhry tuto hranici nepřekročily vůbec.