Kamerový systém a GDPR

Chystáte se nainstalovat řádný bezpečnostní systém do své provozovny? A víte, jaké jsou ze zákona dané podmínky?

K umístění kamer do svých provozoven se z důvodu ochrany svého majetku a zaměstnanců uchyluje značný počet podnikatelů. To však s sebou nese určité povinnosti a odpovědnost na poli ochrany soukromí těch, kteří jsou kamerovým systémem sledováni (tj. GDPR), a to i když se v některých případech GDPR na vaše kamery uplatňovat nemusí.

Na co si dát pozor při výběru kamery?

Pravidla GDPR se vztahují na zpracování osobních údajů – jak obrazových, tak zvukových. Některé průmyslové kamery umožňují snímat obojí, proto byste si měli ještě před jejich samotným umístěním ověřit, zda tomu tak není i u té vaší – protože pokud nebudete vědět, že nahráváte i zvuk, bude se jednat o sice neúmyslné, ale stále fakticky provedené zpracování osobních údajů, a bude považováno za nepřiměřený zásah do soukromí a porušení GDPR.

Kamery jsou podle zákona možné, ale jen za určitých podmínek

Používání kamerového systému musíte jako jeho provozovatel a tím pádem správce osobních údajů odůvodnit jedním ze zákonem stanovených důvodů – nejčastěji se bude jednat o „oprávněný zájem“. Mimoto je potřeba zajistit dodržování základních zásad GDPR jako je pořizování záznamu pouze v rámci vymezeného účelu, minimalizace rozsahu zaznamenávaných údajů a jejich uložení pouze na nezbytně nutnou dobu.

Kamera by měla směřovat tak, aby nevybočovala z účelu, pro který byla pořízena. Neměla by tedy snímat cizí nemovitosti či prostory, pokud to nebude možno ospravedlnit legitimním důvodem jako je to možné např. u přilehlého chodníku nebo silnice. Nemožné tak je mít namířenou kameru tak, aby snímala protilehlé budovy, jejich vchody a okna.

Kamerové záznamy byste neměli uchovávat déle, než je nezbytně nutné, navíc chcete-li je uchovávat déle než 72 hodin, musí být pečlivě odůvodněny.

Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa

Jak je na tom vaše firma v oblasti GDPR a ochrany osobních údajů? Máte vše v pořádku? Nehrozí vám pokuta? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.


Nezapomeňte sledovaný prostor označit

Je nutné mít informační tabule, které budou při vstupu do sledovaného prostoru na tuto skutečnost upozorňovat. Měly by být zřetelně viditelné a dobře čitelné i z dostatečné vzdálenosti a musí obsahovat potřebné údaje – kromě sdělení o monitorování také identifikaci správce osobních údajů a kontakt, na kterém lze získat další informace.

Zabezpečení samotného záznamu nestačí

Jako provozovatel kamerového systému a správce osobních údajů musíte dbát na to, že zabezpečit jste povinni nejen záznam, ale také záznamové zařízení, kameru i případnou kabeláž. Nejlepším řešením je, když váš záznamový systém umožňuje zaznamenávat a poté zpětně dohledat, co, kdy a kdo s kamerovými záznamy prováděl. Proto je vhodné, aby byl člověk, který bude váš kamerový systém obsluhovat, řádně proškolen.

Že je to komplikované? To ano. Vyplatí se proto vyhledat specialisty na problematiku GDPR, abyste na případných pokutách od Úřadu pro ochranu osobních údajů takříkajíc „neprodělali kalhoty“.

Náš Tip:

Používáte kamery? Nezapomeňte své zákazníky informovat

Jako provozovatel máte povinnost být transparentní a poskytnout zákazníkům potřebné informace, jinak se dopouštíte porušení předpisů souvisejících s GDPR. Proto je nejlepší mít informační (varovnou) tabuli umístěnou tak, aby si jí každý všiml ještě před vstupem a nadto tyto informace poskytnout i digitálně.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se