Nejčastější kontroly podnikatele ze strany úřadů a jak se na ně připravit?

Pokud podnikáte, čas od času na vás může přijít kontrola z toho či z jiného úřadu. Jaké kontroly můžete čekat, když podnikáte a co vám od nich hrozí? Pokud vás to zajímá, dozvíte se to v tomto článku.

Každý podnikatel, ať už živnostník nebo společnost, je neustále vystaven riziku kontroly ze strany státní správy, a někdy i ostražitého podnikatele může vyjít taková kontrola pořádně draho. Povinností, které podnikateli vyplývají ze zákona je opravdu mnoho a lehce se může stát, že se něco podcení. Kde vám ale hrozí riziko kontroly nejčastěji? A dá se na to nějak připravit?

Kontrola ze strany finančního úřadu 

Jistě není žádným překvapením, že si na vás může posvítit finanční úřad, který v rámci tzv. daňové kontroly prověřuje, jestli plníte své povinnosti vyplývající z daňových předpisů. Nedáte-li finančnímu úřadu pro kontrolu důvod, zejména odvedete-li řádně daně nebo nebude-li vaše podnikání působit podezřele z jiného důvodu, je riziko namátkové kontroly nízké, a to obzvláště ve větších městech, kde je, z podstaty věci, víc podnikatelů, které může finanční úřad kontrolovat.

Existuje určitá šance se na tuto kontrolu připravit – finanční úřad obvykle kontrolovaného podnikatele obešle s předstihem. Ten má pak omezený čas provést kontrolu plnění svých povinností či nápravu situace v průběhu kontroly; v lepším případě za pomoci účetního či daňového poradce, v horším případě za pomoci advokáta.

Kontrola ze strany České obchodní inspekce

Horší je to u kontroly z České obchodní inspekce (ČOI). Ta vás může překvapit v podobě zákazníků, kteří si u vás zakoupí zboží, a následně se z nich vyklubou inspektoři ČOI. Ani v takovém případě však není vše ztraceno, máte-li prodejnu či e-shop, s pomocí advokáta se můžete vyhnout nejčastějším nedostatkům, které jsou u kontrol z ČOI zjištěny. Obvykle se jedná o obchodní podmínky, kterých obsah odporuje zákonu, nedodržování zákonem předepsaného průběhu reklamací, chybně označené zboží, absence českého návodu či popisu zboží, nevydání daňového dokladu atp.

Tady už vám hrozí hodně – byť vám může být uložena pouze bloková pokuta do výše 5 tisíc korun za malé provinění, ve správním řízení má ČOI možnost dle zákona o ochraně spotřebitele uložit v některých případech pokutu až do výše 50 milionů korun. A to už se skutečně vyplatí nastavit si podnikání správně již při startu i s ohledem na to, že různá udání na ČOI jsou poměrně běžnou praktikou mezi obchodními konkurenty – a ČOI vždy něco najde.

Kontrola ze strany České správy sociálního zabezpečení

Máte-li zaměstnance, je třeba být připraven i na možnou kontrolu z České správy sociálního zabezpečení, která zjišťuje, zda-li odvádíte pojistné na sociální zabezpečení, vedete evidenční listy důchodového pojištění, jakož i různé ohlašovací a oznamovací povinnosti vyplývající ze zákona. S tím může souviset i návštěva ze Státního úřadu inspekce práce, který kontroluje dodržování pracovněprávních předpisů. Velice rychle zjistí, zda nezaměstnáváte cizince na černo, či nevyužíváte toliko populární švarcsystém. Posvítit si může i na dodržování pracovní doby a doby odpočinku, přestávky, odměňování zaměstnanců, či dodržování předpisů týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti.

Ani tyto kontroly nejsou úplně bezzubé a sankce za porušení povinností se pohybují od vyšších desítek do nižších stovek tisíc korun, což je zcela jistě výdaj, bez kterého se obejdete.

Kontrola ze strany živnostenského úřadu

Hlavně delší dobu fungující podnikatelé možná už i zapomněli, že existuje živnostenský úřad. Zkontrolovat vás však může i ten. Od poměrně banálních záležitostí, jako je označení sídla či provozovny, nebo zveřejňování povinných informací na webových stránkách, je v jeho kompetenci kontrolovat to, jestli podnikatel dodržuje předmět činnosti v rámci svého živnostenského oprávnění, nebo zda-li správně označuje líh či tabákové výrobky a dodržuje zákazy týkající se prodeje těchto výrobků.

I živnostenský úřad vám může udělat pořádný zářez do bankovního účtu – za porušení povinnosti vyplývajících ze živnostenského zákona vám může uložit pokutu až do výše jednoho milionu korun. I to však někdy může být ta lepší varianta, jelikož je v určitých případech oprávněn vám živnostenské oprávnění odebrat a zcela vám tak podnikání znemožnit.

Další možné kontroly

Existuje celá řada dalších kontrol, například restauratéři by se měli mít na pozoru i před Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí či v poslední době velice zpopularizovanou hygienickou stanicí. U pochybení, které vám v provozovně zjistí hrozí milionové pokuty. Nebo ať už provozujete cokoliv, zatímco vám v provozovně hraje hudba, jistě vás navštíví pracovníci Ochranného svazu autorského nebo Intergramu, kteří zajišťují hrazení licenčních poplatků kolektivním správcům autorských děl a tím autorská práva autorů samotných. Výmluva, že vám hraje pouze rádio, které si může naladit kdokoliv, bohužel nepomůže.

Jak je vidět, možných kontrol podnikatele je opravdu hodně a bohužel neexistuje jednoduchý návod, jak z již započaté kontroly vybruslit; tam se lze pouze pokusit o minimalizaci škod. Důležité je se na kontroly připravit ještě v době, kdy nehrozí.

Náš tip

Nelitujte investovat peníze do právních služeb při startu vašeho podnikání. Advokát vám pomůže sepsat veškeré nezbytné dokumenty tak, aby zcela vyhovovali zákonu a rovněž vás poučí o vašich zákonných povinnostech, které máte jako podnikatel po celou dobu trvání podnikání. Můžete si tak v budoucnu ušetřit miliony korun.

Řešíte ve vaší firmě nečekanou kontrolu a nevíte si rady? Kontaktujte nás.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se