Už podle názvu je jasné, že nekalá soutěž se týká něčeho nedovoleného a nezákonného. Občanský zákoník ji popisuje jako jednání v rámci boje o zákazníky, které je v rozporu s dobrými mravy a současně je schopno přivodit újmu jiným podnikatelům nebo spotřebitelům.
Nejčastější formy nekalé soutěže
Nekalá soutěž se nejčastěji provádí prostřednictvím klamavé nebo srovnávací reklamy, klamavého označení zboží a služeb, vyvolání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti výrobku, podniku nebo službách ostatních soutěžitelů, podplácení, zlehčování, porušování obchodních tajemství a ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí.
1) Klamavá reklama
V tomto případě se jedná o vyvolání mylné představy o výrobcích nebo službách, jejich výjimečných vlastnostech či kvalitě, nebo o určitém podniku. Záměrem je získání prospěchu v soutěži s jinými soutěžiteli nebo na úkor spotřebitelů.
2) Vyvolání nebezpečí záměny
V rámci tohoto druhu nekalé soutěže existují tři druhy protiprávního jednání:
- Užití obchodní firmy nebo názvu osoby nebo zvláštního označení podniku, i když už jsou oprávněně užívány jiným soutěžitelem
- Užití zvláštního označení podniku, výrobků, výkonů nebo obchodních materiálů podniku, které v zákaznických kruzích platí pro určitý (jiný) podnik jako typický
- Napodobení cizích výrobků, jejich obalů nebo výkonů.
3) Zlehčování
O zlehčování budeme hovořit v okamžiku, kdy soutěžitel uvádí nebo rozšiřuje o jiném soutěžiteli zlehčující údaje. Jedná se o údaje, které jsou způsobilé poškodit zájmy tohoto soutěžitele. A co často bývá nejasné – může se jednat i o údaje pravdivé!
4) Podplácení
Co se podplácení týče, jedná se o situace, kdy existuje nabídka či požádání, příslib, poskytnutí a přijetí prospěchu s cílem získat přednost před ostatními soutěžiteli nebo získat jinou výhodu v rámci soutěže.
Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa
5) Srovnávací reklama
O srovnávací reklamě lze dle zákona uvažovat, pokud v rámci hospodářské soutěže označíme svého přímého konkurenta, jeho zboží či výrobky. Pro tyto účely zákon předepisuje podmínky, jak taková reklama smí a nesmí vypadat. Musí srovnávat zboží a služby určené ke stejnému účelu a porovnání musí být ověřitelné. K porovnání ceny se zákon umožňuje uchýlit jen výjimečně. A jako ve všech druzích nekalé soutěže i zde nesmí být konkurent zesměšňován či jinak pošpiňován a znevýhodňován. Mezi nejznámější srovnávací reklamy patří např. reklamy telefonních operátorů a pojišťoven.
Právní prostředky ochrany proti nekalé soutěži
Právo mimo zákazů a pokynů, jak má hospodářská soutěž vypadat, nabízí i prostředky, kterými se poškozený spotřebitel nebo jiný soutěžitel mohou domáhat zadostiučinění. Pokud se bude jednat o nekalou soutěž, může požadovat zdržení se takového chování, dále odstranění závadného stavu, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.
Náš tip:
Chcete vypustit do světa klamavou reklamu? Raději si to rozmyslete
Chtěli byste svůj výrobek na trhu zpropagovat a zároveň odlišit od konkurence? V tom případě pozor! Za některé formy hospodářské soutěže vám hrozí postih, v tom nejzazším případě i podle trestního zákoníku. Při boji o nové zákazníky musíte dbát na dobré mravy a zákony, jinak vás sankce neminou. Navíc můžete být odpovědní taky za porušování autorských práv nebo GDPR. Před vydáním nezákonné reklamy se tedy velmi dobře rozmyslete, jestli vám to stojí za to.