Proč je důležité školit zaměstnance a kdy to pro vás může být benefitem?

Zaměstnanecké školení, pojem, který se na první pohled může zdát trochu nudný. Některá školení opravdu moc zajímává nejsou, ale přesto obsahují informace, které by každý zaměstnanec měl znát. Jaké jsou druhy školení, která z nich jsou povinná a která mohou být pro zaměstnance naopak atraktivní? Dozvíte se v tomto článku.

Jako zaměstnavatel máte mnoho povinností, které nesmíte opomenout. Kromě obchodního vedení či jednání s péčí řádného hospodáře nesmíte zapomenout na povinnosti, které se na první pohled nejeví jako významné, byť významnými jsou. Zaměstnává-li vaše firma zaměstnance nebo jste sami byli v minulosti zaměstnáni, jistě je vám známé školení zaměstnanců. K čemu je školení dobré a kdy je povinné zaměstnance školit? Může být školení zaměstnanců prospěšné i zaměstnavateli?

Školení zaměstnanců

Jistě nebude překvapením, že některá druhy školení zaměstnanců jsou upraveny zákonem, zejména pokud se týkají bezpečnosti na pracovišti. Takové školení je nejen povinné, ale musí být i pravidelně opakováno. Školení samotné je seminář preventivního charakteru o předcházení úrazům a nehodám na pracovišti a o postupu jak jednat, pokud k úrazu či nehodě na pracovišti dojde.

Povinná školení zaměstnanců

Mezi povinná školení patří školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které známe rovněž pod zkratkou BOZP, školení požární ochrany a školení řidičů. Rozlišuje se u nich rovněž postavení zaměstnance a obsahová náplň školení bývá specifická pro vedoucí zaměstnance, pro běžné zaměstnance a pro osoby, které se vyskytují na pracovišti pouze příležitostně.

Školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Školení BOZP musí zaměstnavatel zajistit, ale i pravidelně kontrolovat dodržování dotčených předpisů a ověřovat povědomí zaměstnanců o jejich povinnostech na pracovišti. Školení BOZP může zaměstnavatel zajišťovat sám, nebo prostřednictvím externího specialisty, v závislosti na počtu zaměstnanců. Toto školení musí být zajištěno a opakováno v pravidelných lhůtách, zákon však nestanovuje v jakých. V praxi se obvykle školení BOZP opakuje po dvou kalendářních rocích. Nicméně v některých případech musí zaměstnavatel školení zajistit ze zákona, a to (1) při nástupu zaměstnance do zaměstnání, (2) při změně pracoviště či pracovního zařazení zaměstnance, (3) při zavedení nové technologie či při změně výrobních či technologických postupů, a (4) při dalších okolnostech, které mají nebo mohou mít vliv na bezpečnost práce.

Školení požární ochrany

Dalším povinným školením je školení požární ochrany. Dle zákona se toto školení provádí pro vedoucí zaměstnance zvlášť, přičemž ho může provádět pouze odborně způsobilá osoba v požární ochraně nebo technik požární ochrany. Zaměstnavatel je toto školení povinen zajistit (1) při nástupu zaměstnance do zaměstnání a (2) při změně pracoviště nebo pracovního zařazení zaměstnance, přičemž tak musí učinit pravidelně nejméně jedenkrát za 3 roky.

Školení řidičů

Školení řidičů je součástí školení BOZP pro osoby, které v rámci zaměstnání nebo pro dojíždění na pracoviště používají automobil. Netýká se však řidičů z povolání a nejčastěji se opakuje jednou ročně.

Tímto je sice seznam povinných školení uzavřen, je ale na místě zajišťovat pro zaměstnance rovněž školení první pomoci, aby se v případě úrazu na pracovišti dostalo poškozenému zaměstnanci okamžité pomoci před příjezdem zdravotníků. Můžete tak předejít zhoršení zdravotního stavu poškozeného zaměstnance, což bude mít vliv na náklady, které vám v souvislosti s úrazem zaměstnance vzniknou.

Kurzy a workshopy se mohou vyplatit

Zaměstnance můžete školit i nad rámec toho co vám ukládá zákon. Nabízí se zde do jisté míry personalizovaný systém vzdělávání prostřednictvím kurzů či workshopů. Oblíbené jsou zejména jazykové kurzy, které vám umožní nabízet vaše produkty či služby cizincům v České republice či v zahraničí.

Téměř v každém podnikatelském oboru se vyplatí mít zaměstnance, kteří jsou schopni reprezentovat vaši společnost před klienty. Není na škodu do těchto zaměstnanců investovat a zajistit jim kurzy sebeprezentace, marketingu, či jiné kurzy seberozvoje. Náklady s tím spojené se vám vrátí i několikanásobně, jelikož takto školení zaměstnanci mohou výrazně zatraktivnit vaše produkty či služby před potenciálními zákazníky.

Náš tip

Někdy je vhodné zvážit i zajištění rekvalifikačního kurzu pro zaměstnance. Dávno neplatí, že jsou rekvalifikační kurzy nabízeny pouze pro dlouhodobě nezaměstnané uchazeče o zaměstnání. Rekvalifikační kurzy spočívají v rychlém a intenzivním studiu cílového oboru, které připraví zaměstnance na nové pracovní zařazení. Můžete tak z nekvalifikovaného zaměstnance udělat personalistu či specialistu na marketing, či rozšířit vzdělaní vašeho účetního o znalost daňové evidence.

Zaměstnáváte zaměstnance a potřebujete právní radu? Obraťte se na nás!

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se