Jednou ze základních otázek současnosti, kterou mnoho podnikatelů, co se pohybují na internetu, řeší v souvislosti s GDPR, je potřeba získání souhlasu pro zasílání obchodních sdělení. Takové sdělení může mít podobu newsletteru, akčních letáků, nabídkových letáků a podobně.
GDPR k této otázce uvádí následující: „Zpracování osobních údajů pro účely přímého marketingu lze považovat za zpracování prováděné z důvodu oprávněného zájmu.“
Na co má provozovatel tzv. oprávněný zájem?
Toto ustanovení je však poměrně nešťastné, jelikož zasílání obchodních sdělení na e-mailovou adresu zákazníka či potenciálního zákazníka má provozovatel e-shopu oprávněný zájem vždy. Tuto větu z GDPR je ale potřeba vykládat v souladu s českou právní úpravou a dalšími předpisy EU.
Naše vnitrostátní úprava říká, že podrobnosti elektronického kontaktu (např. e-mailovou adresu) lze využít za účelem šíření obchodních sdělení, pouze pokud k tomu dal uživatel tohoto kontaktu předchozí výslovný souhlas.
Jak může být naloženo s e-mailem zákazníka?
K tomuto požadavku však existuje výjimka, která umožňuje využít e-mailovou adresu k zasílání obchodních sdělení v případě, že podnikatel získá tuto e-mailovou adresu od svého zákazníka v souvislosti s prodejem výrobků nebo služeb. Tato obchodní sdělení se pak musí týkat obdobných výrobků nebo služeb podnikatele a zákazník musí mít jasnou možnost kdykoliv odmítnout zasílání těchto obchodních sdělení. Toto odmítnutí nesmí být složitým procesem.
Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa
Pokud vedle sebe postavíme unijní úpravu a úpravu naši, dojdeme k závěru, že zmiňovaný oprávněný zájem k využívání e-mailové adresy má provozovatel e-shopu pouze v případě, že tuto e-mailovou adresu získal od zákazníka při prodeji výrobků nebo služeb, kdy se pak takové obchodní sdělení může týkat pouze nabídky obdobných výrobků nebo služeb podobných. Výslovný souhlas se zasíláním obchodních sdělení je tedy potřebný jen v určitých případech.
Kdy je potřeba souhlas se zpracováním osobních údajů?
Jestliže provozovatel e-shopu nabízí pouze podobně vymezené druhy zboží, které lze považovat za podobné – např. prodejce motorek nepotřebuje souhlas k zasílání newsletterů s nabídkou svého zboží na e-mailové adresy svých zákazníků, kteří si u něj již nějaké zboží zakoupili.
Ve chvíli, že obchodník na e-shopu nabízí různé typy zboží, např. e-shop je zaměřený na prodej elektroniky, a to od mobilních telefonů, přes televize až po kuchyňské spotřebiče, bude využití výše uvedeného oprávněného zájmu složitější. Pokud by tedy provozovatel zaslal zákazníkovi, co si zakoupil mobilní telefon nabídku s kuchyňskými spotřebiči, nejedná se o obdobné zboží a neuplatní se výše zmiňovaná výjimka. Provozovatel tohoto e-shopu tak musí pro zasílání nabídky veškerého druhu svého zboží získat ke zpracování e-mailové adresy zákazníka k tomuto účelu jeho výslovný souhlas.
Proto je pro provozovatele nejsnazší požádat v rámci objednávky zákazníka o souhlas se zasíláním obchodních sdělení s nabídkou jeho zboží.
Ať už ale provozovatel zasílá obchodní sdělení s výslovným souhlasem nebo bez něj, je naprosto nezbytné, aby adresát měl možnost přijímání takových e-mailů kdykoli odmítnout a zastavit. Tuto možnost musíte poskytnout v rámci každého e-mailu – např. umístění odhlašovacího tlačítka.